Decaan Wendy Kers: “Trots op project bij Juul en Julia”

B & O, Blog, Home, scholen

06-05-20

Wendy Kers, decaan bij Veluws College Mheenparkschrijft in onze Blikopeners-blog over de opstart van een heel bijzonder project bij Julianatoren:

“Toen ik een dik jaar geleden kennis maakte met Iris en haar Blikopeners, gingen direct de raderen draaien. Hoe tof als we met het Mheenpark zouden kunnen aansluiten bij een project dat loopbaanbegeleiding ineens heel praktisch zou maken voor onze leerlingen. Een kennismaking met techniek of zorg was vanuit het Educatiepunt het eerste uitgangspunt. Iets lokaals, aansprekend voor onze leerlingen waarbij ze kennis maken met beroepenvelden die vanuit de mavo niet altijd even zichtbaar zijn. Er was al contact met Omnisport, Atlant en Zorggroep Apeldoorn dus die koppeling zou niet heel moeilijk moeten zijn. Iris vroeg mij hoe ik een project voor de leerlingen voor me zag. Als moeder van twee kleintjes, kwam bij mij de Julianatoren op als leuke plek om de techniek en eventueel zorg in te duiken. “Kunnen we met de klassen niet op bezoek bij meneer Kaasgaaf” riep ik meer uit de gein dan wat anders, naar Iris en mijn teamleider Niels Kamstra? Na wat gegniffel ontstond van een gek idee een plan waar we nu heel trots op zijn.

Want tja, met 2 mavo naar Juul en Julia voor techniek en zorg, hoe dan? In een pretpark zit een heleboel verborgen techniek. De achtbaan, hoge hoed en botsauto’s, alles moet veilig, kindvriendelijk en vlekkeloos draaien in het hoogseizoen. En aangezien stilstand achteruitgang is, zit er best een uitdaging in het onderhouden van een park dat seizoensgebonden open is. Techniek was vrij snel uitgewerkt dus. Maar zorg, in een pretpark? Dat konden we wegzetten door te kijken naar toegankelijkheid. Hoe praktisch is een pretpark als je in een rolstoel zit, autisme hebt of de achtbaan gaat beleven met een (audio)visuele beperking. Wat maak je dan mee en hoe kan een park ervoor zorgen dat iedereen een leuke dag heeft? Checkje voor de zorg dus. Maar een mavoleerling kan op Mheenpark ook kiezen voor het profiel economie, wat doen we met leerlingen die al weten dat ze graag die richting op willen? Na wat brainstormen kwamen we tot de conclusie dat we ook deze leerlingen in het park een hoop kunnen bieden. De marketing, (social) mediakanalen, het merk Juul en Julia, de theatershows en de horeca, voor leerlingen zat te bekijken en onderzoeken.

Een project wil je echter niet als 3 losse thema’s draaien. Een overkoepelend thema helpt leerlingen zich vast te bijten in het uiteindelijke product, een adviesrapport aan de directie van de Julianatoren en haar medewerkers over het door de leerlingen gekozen vraagstuk. Dat thema is veiligheid geworden. Veiligheid binnen de techniek, waarbij leerlingen kunnen kiezen het onderzoeken van attracties, shows, of thematische aankleding van het park. Veiligheid voor mensen in rolstoel, EHBO op het park, voedselveiligheid staan centraal in het profiel Zorg en Welzijn. Veiligheid hebben we bij het economische profiel kunnen onderbrengen door te kijken naar verzekeringen en schade. Wat zou er gebeuren als de achtbaan ontspoort? Wie is er dan aansprakelijk en hoe werkt dat dan?

Doel van ons project, dat we erg graag begin juni hadden uitgevoerd, maar nu opschuift naar de herfst, zou dus de kennismaking zijn met de verschillende profielen in een echt bedrijf. En wat voor één! Maar ja, leerlingen zo lukraak het park in sturen met een opdracht gaat natuurlijk niet werken. En aangezien loopbanen niet beginnen of eindigen op de middelbare school, hebben we geprobeerd de verbinding te zoeken met primair en beroepsonderwijs. Die samenwerking beschrijf ik in deel twee van dit blog.”