Wij presenteren: samenwerking basisschool John F. Kennedy en Kappert Bouw
11-03-2021 Duurzaam omgaan met water
Elk jaar staat tijdens de wereldweken bij basisschool John F. Kennedy alles in het teken van een land ergens ver weg. Leerlingen maken kennis met een andere cultuur en er wordt geld ingezameld voor een goed doel. Toen het Educatiepunt aanbood mee te doen aan een Blikopener-project waarin techniek centraal stond, was de vraag of dit dan opgenomen kon worden in het programma van deze week.
Dit jaar zamelt de school geld in voor stichting Wij steunen Kenia (https://www.wijsteunenkenia.nl/). Daar is momenteel geld nodig om 3 leslokalen te renoveren op een de school die zij steunen. Interessant is dat er in Kenia een toilet gebouwd wordt waar geen water voor nodig is. In Kenia regent het veel meer dan in Nederland, maar de regen valt heel geconcentreerd waardoor het niet goed in de grond kan trekken. Door de veranderingen in het klimaat in Nederland is dit een probleem dat hier ook in toenemende mate speelt. Wij krijgen steeds meer te maken met droge periodes en heftigere buien. Daarom zoeken we naar manieren om regenwater te gebruiken en te zorgen dat het in de grond terechtkomt in plaats van via de regenpijp in de riolering. De leerlingen gaan in de wereldweek van 15 t/m 19 maart onderzoeken hoe ze dat op hun school zouden kunnen aanpakken. Marlies Bles van stichting Wij steunen Kenia vertelt via een digitale presentatie over de school in Kenia en over hoe zij slim omgaan met water. De leerlingen maken speelgoed en spulletjes om te verkopen en houden een sponsorloop om geld in te zamelen.
In Kenia is regenwater van essentieel belang voor het dagelijkse leven. Het is belangrijk om het regenwater goed op te vangen en op te slaan. Daarnaast is er de wens voor elektriciteit voor computers, lampen, etc. en om het water te kunnen verplaatsen. De leerlingen van de John F. Kennedyschool gaan in samenwerking met Kappert Bouw op het schoolplein een gebouwtje neerzetten, waarbij ze ervaren hoe het werkt om water op te vangen. Maar ook om stroom te maken met zonnepanelen en een buizensysteem.
De situatie in Kenia wordt hiermee nagebootst. De leerlingen leren hierdoor iets van de techniek en weten ook meteen hoe het in Kenia gaat.
Lees hier het artikel dat Weekblad Stedendriehoek o.a. over dit project scheef.