Decaan Wendy Kers: “Een mooie keten van partners”
12-05-20
Wendy Kers, decaan bij Veluws College Mheenpark, schrijft in onze Blikopeners-blog over een heel bijzonder project bij Julianatoren. Haar eerste bijdrage publiceerden we op 5 mei. Hieronder het tweede deel van haar blog:
“Leerlingen zonder voorbereiding naar Juul en Julia sturen leek ons voor die muizen wat zielig. En hoe geoefend meneer Kaasgaaf ook is met het runnen van het park, 90 leerlingen onder je hoede hebben, daar heeft hij vast geen kaas van gegeten. Daarom werken we samen met docenten, ervaringsdeskundige, professoren en beroepsbeoefenaars om leerlingen een zinvol en mooi project voor te schotelen.
Dat is natuurlijk erg mooi voor onze leerlingen, maar het zou zo mooi zijn als het mes aan twee kanten kan snijden. Daarom werken we ook samen met de Anne Frank School in Apeldoorn, die met groep zeven ook een project bij de Julianatoren uitvoert. En met Aventus, die met gastlessen en een studentenproject aansluit. Zo creëren we een doorlopende loopbaanlijn in het klein. Op de basisschool geef ik samen met iTALENTi een reflectieworkshop waarbij leerlingen aan de slag gaan met hun talenten en die koppelen aan de beroepen in de Julianatoren. Want als je zorgzaam bent, ben je dan een goede EHBO’er, gastvrouw, HR- medewerker of misschien wel directeur. En als je technisch bent, moet je dan altijd sleutelen aan de achtbaan of kan je bijvoorbeeld ook in het theater aan de slag? Of als ontwerper? Kortom we koppelen wat leerlingen hebben gezien en ervaren aan beroepen en vervolgens aan het VO. Welke vakken krijg je daar, hoe kies en wat past er bij je? Klein stukje LOB dus al in groep zeven.
Voor studenten van Aventus geldt dat zij een gastles gaan verzorgen over financiële beroepen. Hoe is het om bij een bank of verzekeraar te werken, te studeren op het MBO, stage te lopen en kennis over te dragen? Onze leerlingen mogen op deze studenten terugvallen om na het bezoek aan het park hun ideeën te checken en te overleggen. Want adviseren kunnen de studenten van Aventus natuurlijk als de beste, dus hoe doe je dat, de directie van de Julianatoren van advies voorzien? Een mooie kans voor onze leerlingen om een netwerk op te bouwen, kennis te maken met één van de Aventus opleidingen en het beroep in actie te zien in het park.
Zorg en Welzijn ondervangen we met een gastles van Wheelchair Maffia. Deze twee heren vertellen onze leerlingen alles over het gebruik van een rolstoel, de moeilijkheden waar ze tegenaan lopen (sorry flauw) en hoe gebouwen toegankelijker kunnen worden. Ook mogen de leerlingen zelf ervaren hoe het is om in een rolstoel te zitten. Voor uitleg over de bijzondere doelgroepen en (audio)visuele beperking, krijgen we hulp van een aantal studentambassadeurs van Aventus. Deze studenten delen hun ervaringen met de verschillende doelgroepen en kunnen onze leerlingen dus van advies voorzien.
Voor Techniek hebben we een heuse professor achtbaankunde in huis gehaald. Jurnan Schilder van de Universiteit Twente komt onze leerlingen alles vertellen over het bouwen van een toffe achtbaan. Waar moet je rekening mee houden, hoe maak je iets spannend maar veilig en welke natuurkundige principes spelen een rol bij de bouw van een attractie. Materialen, G-krachten, Rollercoaster Tycoon, alles trekken we uit de kast om leerlingen te laten ervaren waar het ‘gevaar’ schuilt en waarom onderhoud belangrijk is. (Spoiler alert à Volgens de Julianatoren is de achtbaan niet de gevaarlijkste of moeilijkst te besturen attractie.)
Een uniek project dus. Waar PO, VO, MBO en zelfs de universiteit samen optrekken voor een praktische profielkeuze voor onze twee mavo. Supergaaf om daar onderdeel van uit te mogen maken! Zoals gezegd, we zouden los mogen in juni, maar ja, onze leerlingen moeten nog even geduld hebben. Projectweek één van het komend schooljaar gaan we alsnog aan de slag in het park en dan maken we er een mooi feest van. Want ♫ “Bij de Julianatoren ga je mee op Dinotour, bij de Julianatoren in de achtbaan, superstoer!”♪