Handen uit de mouwen in de zorg – van injecteren in nepbillen tot werken in de kas en bakken in de keuken

B & O, Blog, Home, scholen

17-01-2020

Stel, je zit nog op school, en krijgt de vraag welke beroepen je allemaal kent in de zorg. Best lastig! Wie werken er zoal in de zorg, en wat vinden de medewerkers leuk aan hun werk? Zou het iets voor jou zijn? Het beste wat je dan kunt doen: óp naar de praktijk! Leerlingen VMBO 2 van het Edisoncollege gingen 13 januari met eigen ogen kijken én meewerken bij zorglocaties van Atlant en Zorggroep Apeldoorn in Beekbergen. De eerst gezichten hadden ze al leren kennen tijdens een les van twee gastdocenten op school.

“Van harte welkom bij Atlant!” Het eerste groepje leerlingen schudt kok Niels van de keuken van Marken Centrum de hand en gaat meteen aan de slag. Met speciale kleding en handschoenen aan buigen ze zich over een recept om kokosmakronen te bakken. Als de koekjes in de oven staan, krijgen ze een rondleiding, horen ze over de verschillende taken van het keukenteam en vertelt Niels een paar indrukwekkende verhalen over cliënten en de manier waarop ze in de keuken rekening houden met beperkingen of wensen. Zo zijn er speciale recepten voor mensen met slikproblemen vanwege de ziekte van Huntington. De leerlingen gaan niet alleen met koekjes naar huis, maar ook met videobeelden die ze zelf geschoten hebben. Ze maken een vlog om te laten zien wat ze allemaal beleefd hebben, en hoeveel plezier ze gehad hebben!

De tweede groep leerlingen wordt ontvangen door Hennie, bij het Dagactiviteiten Centrum Markenhof (DAC) van Atlant. Op deze locatie worden cliënten met het syndroom van Korsakov, met psychiatrische klachten en met de ziekte van Huntington begeleid bij dagactiviteiten. Leerlingen gaan aan de slag in verschillende werkplaatsen (zoals houtbewerking) en in de tuinkas. Cliënten helpen hen met het werk op weg. Ook hier vloog de middag voorbij.

De derde en vierde groep leerlingen mag in speciale skillslabs van het Zonnehuis (Zorggroep Apeldoorn) en Atlant ervaring opdoen met specifieke vaardigheden voor medewerkers in de zorg. Spannend! Ze oefenen met injecteren, gaan aan de slag met een tillift, ervaren hoe het is om een visuele beperking of slechthorend te zijn en mogen rijden met een rolstoel. En ze kunnen al hun vragen kwijt bij begeleiders Peter, Ramona en Natasja en haar stagiaire.

Onder de indruk van alle ervaringen fietsen de leerlingen aan het eind van de middag weer naar school. Over drie weken komen ze weer terug voor een tweede activiteit. Al hun ervaringen gaan ze op school verwerken. Ze maken collages en een vlog, van de klas als geheel, over de mooiste inzichten die zijn opgedaan. Eén van de leerlingen zei na de eerste middag al: “Ik had het plan om naar sportacademie CIOS te gaan, maar misschien kan ik ook wel ouderen gaan begeleiden bij bewegingsactiviteiten.”