Hersenkraken over vluchtwegen, takels en zichtlijnen
19-12-19
Eind november stapten leerlingen van het Technasium van Walterbosch (VWO 5) op de fiets om kennis te maken met Omnisport. Drie medewerkers lichtten drie specifieke vragen toe, waar de leerlingen in groepjes mee aan de slag zijn gegaan. De vragen hadden betrekking op het ontwerpen van een loopbrug van het middenterrein naar het sportcafé, het ontwikkelen van oplossingen om het sportcafé aantrekkelijker te maken voor publiek en een onderzoek naar het aanschaffen van materialen om grote concerten goedkoper te kunnen organiseren. Aan de slag!
Vandaag kwamen de medewerkers van Omnisport bij de leerlingen in de les om met hen in gesprek te gaan over hun vooronderzoek en eerste ontwerpideeën.
Er kwam een brede range aan onderwerpen langs in de gesprekken. Hoe kom je aan tafels die er luxe uitzien maar toch makkelijk te tillen en te stapelen zijn? Een scheidingswand is een goed idee. Waar willen jullie ‘m plaatsen en is de bar dan nog toegankelijk voor iedereen? De sfeer die jullie voor het café schetsen is geweldig. Welke lampen kiezen jullie en zorg je dat ze niet in de weg hangen als de opstelling verandert voor een evenement? Tafels op wieltjes, dat werkt in de praktijk helaas niet. Slim bedacht, de opslag voor de brug! Je kunt de loopbrug op een toren plaatsen, maar denk je aan de zichtlijn voor de camerabeelden? Zal ik wat vertellen over de wet- en regelgeving over veiligheid? Want wat als er een lamp naar beneden valt als de haak niet veilig was? Al nagedacht over de evenementenvloer? Let je op dat daar heftrucks over moeten kunnen rijden? Jullie ontwerp is goed uitgedacht, maar het podium staat voor een vluchtweg, dat betekent dat we er ergens anders eentje bij moeten maken. Wat leuk, krijgen we een maquette uit jouw 3D-printer?
Eventmanager Monique Postma en salesmanager Naomi Bugter zijn onder de indruk van de vragen van de leerlingen. Monique: “Ik vind het echt heel knap hoe ver de leerlingen al nagedacht hebben. Ik ben heel benieuwd hoe alles nu concreet gaat worden. Hoe gaan ze hun verkenning nu een stap verder brengen? Ik hoop dat we ze daarmee hebben kunnen helpen.”
Facilitair manager Peter Bourgonje: “Ik zie echt geïnteresseerde leerlingen. Ze zijn heel serieus aan het werk, en gaan goed de diepte in. We hebben in de gesprekken breder gekeken. Soms vergeten ze bijvoorbeeld dat het niet alleen gaat om faciliteiten, maar ook over veiligheid. Veiligheid is voor ons echt heel belangrijk, omdat we heel grote groepen mensen over de vloer krijgen tijdens evenementen.”
Alle leerlingen krijgen de uitnodiging om bij Omnisport in het sportcafé aan hun opdracht te werken. Zo kunnen ze de locatie nog beter aanvoelen, makkelijk maten opnemen, vragen stellen, én – als ze geen hoogtevrees hebben – met een medewerker mee naar het dak, om zelf vanaf de loopbrug te zien hoe het dak in elkaar zit en wat er allemaal gemonteerd is. Een mooie kans!
Docent Esther de Haan kijkt met een positief gevoel terug op de ochtend: “Het was leuk om te zien hoe de drie medewerkers soms ook verschillende meningen hebben, vanuit de verschillende functies die ze hebben. Dat is heel goed voor de leerlingen om te zien. Ook al werk je met z’n allen in één bedrijf, je hoeft het niet altijd met elkaar eens te zijn. Het is heel fijn ook dat de leerlingen zulke goede feedback gekregen hebben. Het waren mooie gesprekken.”
Eind februari of begin maart volgt de eindpresentatie van de leerlingen in de Business Lounge van Omnisport.