Het ontwerpen van een Blikopener-project; verslag en filmpjes kennissessie 12 nov. 2020

B & O, Blog, Home, scholen

08-01-2021 Met heel veel enthousiasme kijken we terug op de eerste 1,5 jaar van onze Blikopener-projecten. We hebben met alle partners heel veel moois ontwikkeld en gerealiseerd en daar zijn we trots op! Het overkoepelende doel van alle projecten is dat we met elkaar leren hoe dergelijke projecten zo te organiseren en ontwerpen zijn dat de blik van leerlingen op de mogelijkheden die de zorg en de techniek voor hen te bieden hebben, verruimd wordt. Wat is er nodig? Wat werkt? Wat komen we tegen aan obstakels en hoe komen we daar weer voorbij? Inzichten en praktische tools verzamelen we in een Toolkit die we als gezamenlijk product zullen presenteren aan onze financierder de Provincie Gelderland en die voor andere samenwerkingen tussen scholen, bedrijven en instellingen te gebruiken zal zijn.

Om ervaringen uit te wisselen, organiseerden we in november 2020 drie online kennissessies. Over elke sessie schreven we een artikel, waarin we ook de filmpjes die over het thema gemaakt zijn met jullie delen.

De eerste sessie vond plaats op 12 november 2020. We gingen in op de vraag hoe je het ontwerpen van een project kunt aanpakken en wat kenmerken zijn van een sterk project. Tijdens de sessie stond als casus het Blikopenerproject van Veluws College Mheenpark en kinderpretpark Julianatoren centraal.

Wendy Kers, decaan van het Mheenpark, ontwierp een mooie banner, met daarin de hoofdelementen van het project. Klik op de banner voor een grotere weergave.

Een verslag van het gevoerde gesprek (met filmpjes) vind je in het artikel dat we na afloop schreven. Klik op de afbeelding om het artikel in pdf te openen.

Veel plezier ermee!