“Julianatoren, kunnen jullie daar iets aan doen?” Over draaideurtjes, EHBO-posten, muziek, felle lampen en uitkijktorens.

B & O, Blog, Home, scholen

27-10-2020

Vrijdag 16 oktober 2020 was een bijzondere dag voor de leerlingen van 2 Mavo van Veluws College Mheenpark én voor Robert de Graaff, binnen Kinderpretpark Julianatoren verantwoordelijk voor alles rondom personeel en planning. Van de hele klas kreeg hij adviezen over de veiligheid, toegankelijkheid en economie van het park. “Supergaaf, ik zit nu zelf op school en jullie zijn mijn leraren”, reageerde Robert. “Ik ben enorm onder de indruk van jullie werk.” 

De klas nam deel aan een van onze Blikopenerprojecten. Via deze projecten kunnen leerlingen op een uitdagende en creatieve manier kennismaken met beroepen, als onderdeel van hun loopbaanontwikkeling. Wendy Kers, decaan van het Mheenpark: “Ik zag direct heel veel kansen. Ik heb voorgesteld het project bij de Julianatoren uit te voeren, omdat deze klas daar heel veel kan leren over de drie profielen waar ze over een klein jaar een keus uit moeten maken: techniek, economie en zorg en welzijn.”

Bijzonder aan het project is dat niet alleen bij de ontwikkeling, maar ook bij de uitvoering door veel mensen is samengewerkt. Het project startte met een bezoek aan het park, waarbij leerlingen zijn rondgeleid door verschillende medewerkers, presentaties kregen in het theater, onderzoek hebben gedaan en natuurlijk ook attracties hebben uitgeprobeerd.

Tijdens de projectweek op school gingen de leerlingen aan de slag met het uitwerken van adviezen. De begeleiding was in handen van decaan Wendy, mentor Jolanda Kouijzer en afdelingsleider van de Mavo Niels Kamstra.  De leerlingen kregen extra input via een gastles van Jurnan Schilder (achtbaanexpert van de Universiteit Twente), een workshop van de mannen van de Wheelchair Mafia (vanuit hun eigen ervaringen met een fysieke beperking) én gesprekken met studenten en een docent van Aventus.

En toen kwam de dag van de eindpresentaties! Alle groepjes presenteerden een PowerPoint met ingesproken tekst. Spannend, om je eigen stem te horen, met zoveel publiek! En dan was ook de opdrachtgever nog aanwezig!

Wat kwamen er veel onderwerpen langs. Tips over toegankelijkheid voor mensen in een rolstoel, met autisme of ADHD, of met een visuele beperking. Ideeën over het vergroten van de veiligheid, en plannen rondom marketing en het promoten van een nieuwe attractie die binnenkort gaat komen. Het ging over trappen, smalle paden, extra EHBO-posten, felle lichten en harde muziek, de locatie van de invalidetoiletten, het kunnen parkeren van je rolstoel, het bouwen van speciale uitkijkposten en onhandige bochten in wachtrijen. Maar ook positieve punten werden benoemd! Een aantal leerlingen verwerkte ervaringen van zichzelf of van een familielid met een beperking. De leerlingen waren open en heel eerlijk.

Na afloop van de presentaties kregen de leerlingen reacties, vragen en feedback van een speciale jury, bestaande uit Robert, Niels en Iris van de Kamp van het Educatiepunt. Er kwamen complimenten over het gebruik van foto’s, de vindingrijkheid van ideeën, de uitvoerbaarheid van ideeën, het stemgebruik in de presentatie, maar de jury zag ook echt dat leerlingen als onderzoekers hebben gewerkt. Zo benoemden ze input van de gastdocenten, maar kwamen ze ook met suggesties om het effect van een marketingcampagne te gaan meten. Petje af! De jury koos twee groepjes uit die het beste advies hadden, maar complimenteerde ook de andere groepen voor hun werk.

De docenten hebben tijdens het project echt nieuwe talenten bij de leerlingen gezien, omdat ze op een andere manier aan het werk zijn gegaan. Sommige kinderen sprongen er ineens uit met heel goede vragen en waren heel betrokken. Decaan Wendy: “Zo was er een leerling die steeds bij mij terugkwam met vragen en soms wel met drie versies kwam van zijn werk, omdat hij alle feedback steeds een goede plek wilde geven. Ik zag geen faalangst, maar verbeterdrang.” Wat haar ook opviel is dat leerlingen, doordat ze concrete vragen hadden, ineens op bedrijven af durfden te stappen. “Leerlingen vroegen een offerte op om een nieuw karakter voor het park te ontwikkelen (zoals muis Jul) of stuurden een mailtje naar een grondverzetbedrijf met de vraag of je een park kunt egaliseren en hoe dat dan werkt. Ze gingen zelf op onderzoek uit en kwamen steeds een stapje verder in hun zoektocht.”

Mentor Jolanda: “Leerlingen hebben een veel concreter beeld van de profielen gekregen. In de mentorlessen gaan we nu door met hun nieuwe inzichten. Ik geef deze klas ook economie, en in die lessen kan ik ook bij verschillende onderwerpen weer teruggrijpen naar de voorbeelden die we in het park gezien hebben.”

Het project smaakt naar meer, en afdelingsleider Niels heeft al grote plannen om het project volgend jaar te herhalen en zelfs te verbreden op school.

Robert: “Ik was echt onder de indruk vandaag, en ben ook heel blij dat we als park kunnen bijdragen aan de toekomstplannen van de leerlingen!”

NB.Ook De Stentor heeft een mooi artikel over het project geschreven. Lees het op: https://www.destentor.nl/apeldoorn/nick-14-kan-na-bezoekje-aan-julianatoren-op-school-beter-het-juiste-profiel-kiezen~a4b5d8eb/