“Klaar voor de start? Ja hoor, we zijn al aan het werk!”

Blog, Home

17-11-2020

Zodra interieurstyliste Tineke van den Polder van Studio Magnolia heeft uitgelegd wat de bedoeling is, ontstaat er een heerlijke actieve doe-energie in het klaslokaal. De leerlingen van Mavo XL van het Kompaan in Vorden pakken gereedschap, papier of ander materiaal en gaan aan de slag!

Tineke: ”Wat een heerlijke doeners deze leerlingen! De ideeën worden direct vertaald naar concrete tekeningen en maquettes…al heel snel wordt zichtbaar wat voor plan ze hebben met de ´groene´ kantine.” Meten, schaaltekening maken, verder met hun maquette, overleggen; het is een gezellige drukte.

De leerlingen doen mee aan een Blikopenerproject over de invloed van planten op het klimaat in de klas. Na de uitleg weken eerder van landschapsarchitect Nico Wissing over hoe hij met zijn werk bijdraagt aan de luchtkwaliteit binnen en buiten, én een gastles van Bronkhorst High Tech over instrumenten die gassen en vloeistoffen kunnen meten en doseren, is het nu aan de leerlingen zelf.

Een deel van de leerlingen koos de opdracht om een proefopstelling te ontwerpen om de luchtkwaliteit te meten en testen met een instrument dat ze zelf maken met software van Arduino. De leerlingen die kozen voor het ontwerpen van een groene inrichting van de kantine doen mee aan de workshop van Tineke.

“Juf, wat moet je voor opleiding doen om interieurarchitect te worden?”, en: “Die kantine is te klein! Wie heeft dat bedacht? De architect? Dan word ik later architect.” Er worden plattegronden gemaakt van de kantine, aangegeven welke functies erin moeten komen en op welke plek. “Er moet een hoek komen waar je echt rustig kan zitten zonder prikkels voor als je een time-out krijgt, mag dat ook?”. Nog voordat er een antwoord is, wordt het al getekend.
“Het kan mij niet schelen hoe het eruit ziet. Moet dat grijs worden? Prima, ik meng die verf wel even.”

”Een leerling blijft proberen 2 plankjes aan elkaar te bevestigen. Tips van de leerkracht lijkt hij niet te horen, maar het lukt uiteindelijk toch! Een andere leerling werkt heel precies aan een prachtige maquette met doordachte details. Of er een kleur op de muren moet? “Nee hoor, dit hout is prima zo!”

Aanvankelijk wordt er aarzelend en met onzekere blik antwoord gegeven op de belangstellende vragen van Tineke. Maar als de leerlingen merken dat zij echt benieuwd is naar de gedachte van de leerlingen achter het ontwerp komen ze steeds meer los.

Laat deze leerlingen maar schuiven, op soms onnavolgbare wijze en zéker niet altijd van tevoren te bedenken wijze, leren ze over zichzelf en over de wereld om hen heen!