Leren met Wijk van de Toekomst

We krijgen een duurzame, aardgasloze toekomst. Gemeenten moeten wijkplannen maken zodat bestaande woonwijken en buurten zonder aardgas verder kunnen. Die plannen moeten in 2023 klaar zijn.  Samen met bewoners worden plannen gemaakt voor de toepassing van nieuwe, duurzame, alternatieve energie, in plaats van aardgas.

De gemeente wil daar, samen met het Educatiepunt, ook kinderen bij betrekken. Zij kijken met een frisse blik naar de situatie en de mogelijkheden die er nu zijn. Want zoals de leerlingen zelf zeggen: “Kinderen zijn veel creatiever dan volwassenen, jullie hebben ons gewoon nodig!”

Projecten waarin het Educatiepunt betrokken is, zijn:

Wijk van de Toekomst – Leerlingen van kindcentrum de Plotter denken mee over duurzame toekomst Zutphen

Op donderdag 14 november 2019 presenteerden leerlingen van Montessori kindcentrum de Plotter hun eerste ideeën over duurzaamheid aan wethouder Harry Matser en John Verheijden van ZutphenEnergie.

Biogas maken en citroenen als batterij

Een aantal bovenbouwleerlingen van de Plotter is de afgelopen maanden aan de slag gegaan met het thema ‘Duurzaamheid’. De vraag ‘Hoe kunnen we duurzaam energie opwekken?’ staat daarbij centraal. Tijdens de bijeenkomst lieten de leerlingen twee proefjes zien. Zo maakten ze zelf een citroenbatterij en ze maakten biogas met behulp van een ballon, water en baking soda. Kinderen zijn goed in het bedenken van ideeën en de gemeente of universiteiten kunnen dit dan verder uitwerken, zo stellen de leerlingen.

Ideeën uitwerken

De leerlingen hadden ook een aantal vragen voorbereid, zoals: “Waar is er ruimte om met planten energie op te wekken?” of “Kunnen wij iets in de straat maken om energie op te wekken?” De leerlingen hebben antwoorden gekregen op hun vragen en nieuwe ideeën opgedaan. Nu wordt er regelmatig uitgewisseld tussen de gemeente Zutphen en de leerlingen. Zo is een groepje op bezoek geweest om te kijken hoe de duurzame energievoorzieningen in het gemeentehuis zelf zijn geregeld en komt wethouder Hatty Matser binnenkort weer op school voor een flitsbezoek!

In het schooljaar 2020 – 2021 heeft de Plotter, ondanks de coroanamaatregelen dapper doorgewerkt aan het project!

Al voor het tweede jaar werken de leerlingen van Montessori kindcentrum de Plotter samen met Gemeente Zutphen aan het Gelderse programma Wijk van de Toekomst. De wethouder Duurzaamheid en de leerlingen denken na over de afkoppeling van het aardgas én hoe je zonder gas kunt zorgen voor de warmtevoorziening in gebouwen en ze delen steeds hun ervaringen en bevindingen. Er zijn al heel wat filmpjes over en weer gestuurd en bezoekjes gebracht aan elkaar!
Ondanks dat het schooljaar anders liep dan anders, zijn er supermooie stappen gezet! Onder de bezielde leiding van Astrid en Allard heeft een groep van vertegenwoordigers uit alle bovenbouwgroepen allerlei onderzoek gedaan over alternatieven. Zo is via een drone-film Zonnepark Zonnestroom aan de Revelhorst in beeld gebracht, de leerlingen mochten op bezoek bij het duurzaamste huis van Nederland, en ze hebben zelf proefjes gedaan. Een mooi resultaat is te zien in onderstaand filmpje dat Sep en Ruben maakten. Wie wil daar nou niet wonen!?
Volgend schooljaar hoopt de groep de nieuwe wethouder Duurzaamheid te ontmoeten en gaat de groep verder met het vullen van de drie zelfgemaakte kisten met lesmateriaal, informatie, proefjes en materialen. Zo kunnen de andere leerlingen en hun leerkrachten makkelijk aan de slag over thema’s als gas, elektriciteit en isolatie.

Wijk van de Toekomst – Het Isendoorn College

20180824 ondertekening Zutphen van de Toekomst1Het leerlingenteam van Het Isendoorn College is niet bang voor een uitdaging!

Zij zijn in 2019 de uitdaging van de gemeente Zutphen aangegaan om voor hun medeleerlingen leeropdrachten voor te bereiden vanuit het project Zutphen van de toekomst.

De leerlingen hebben gekozen voor het meewerken aan een energiescan voor de bewoners van de deelnemende wijken en het maken van een informatief filmpje voor jongeren over dit onderwerp. Er werd een apart filmpje gemaakt over  de leerlngen die meewerkten aan dit project.