Leren over de middeleeuwen in Zutphen? Zo doe je dat!

B & O, Blog, Home, scholen

Zutphen, 02-07-2021

“Hoe kan de rondwandeling over de middeleeuwen in Zutphen nóg toegankelijker worden voor de leerlingen van de Anne Flokstraschool?”

De eerstejaars leerlingen van Kobbe Jan Boekelo van het Kompaan College hebben zelf een rondwandeling door de stad gemaakt om van de gidsen van het Gilde te horen over de middeleeuwen in Zutphen. Daarna kregen zij bovengenoemde vraag van Saskia Leneman, leraar aan de Anne Flokstraschool voor groep 6,7 en 8. Maar waarmee moet rekening gehouden worden als het om haar leerlingen gaat? Wat kan wel en wat niet? De teamleider en de logopedist kwamen naar het Kompaan om meer te vertellen over hun leerlingen. Omdat een echte ontmoeting met de leerlingen op dat moment nog niet kon, hadden zij filmpjes gemaakt van de leerlingen. Dat werkte goed, de leerlingen van het Kompaan waren nieuwsgierig en stelden goeie vragen. En daarna konden ze doen waar zij zo goed in zijn: aan de slag! Ze hadden goed opgelet tijdens de rondwandeling met de gidsen en de uitleg van de medewerkers van de Anne Flokstraschool. “We begrepen dat sommige leerlingen vooral moeten leren om bijvoorbeeld iets te vragen, dat gaan wij ze leren!”, en: “Bij de Drogenapstoren werd verteld dat ze vroeger dakpannen van klei maakten op hun bovenbenen, dat gaan wij met ze doen!”. Er werden 4 ideeën uitgewerkt waarbij steeds het uitgangspunt was: niet praten maar doen!

De logopediste en de intern begeleidster van de Anne Flokstraschool kwamen nog een keer langs om naar de ideeën te luisteren en feedback te geven, er werden aanpassingen gedaan, de materialen werden geregeld, voorbeelden gemaakt, en op dinsdag 29 juni waren ze er klaar voor om de activiteiten met de leerlingen van de Anne Flokstraschool uit te proberen.

Hoe dat verliep kun je lezen in onze blog door op de afbeelding te klikken.