Veilig werken op de bouwplaats – kunnen we nieuw informatiemateriaal ontwikkelen waarbij we gebruik maken van moderne technieken?

B & O, Blog

28-01-2020

De leerlingen van het Eligant Lyceum in Zutphen krijgen het Technasium te maken met techniek bij het vak Onderzoeken en Ontwerpen (O&O). Wat ze precies willen gaan doen later? Dat hoef je in het eerste jaar gelukkig nog niet te weten!

Het Eligant Lyceum laat haar leerlingen leren in levensechte situaties. Zo hebben leerlingen bij het vak Onderzoeken en Ontwerpen een kijkje gekregen in de wereld van de bouw, waarbij ze het Zutphense bedrijf Kappert Bouw mochten adviseren over hoe de informatieverstrekking over veilig werken in een nieuw jasje gestoken kan worden. Hoe kan dit hipper, iets moderner?

Het bouwbedrijf heeft veiligheid hoog in het vaandel staan en gebruikt daarvoor bestaand voorlichtingsmateriaal. Om mee te gaan met de tijd, heeft hij de leerlingen uitgedaagd hem te adviseren over het ontwikkelen van vernieuwend materiaal of een tool die al zijn mensen ondersteunt bij het veilig werken.

Voor eerstejaars havo,- vwo- en gymnasiumleerlingen is het thema veiligheid in het technieklokaal vast onderdeel van het lesprogramma in de eerste periode op school. Aansluitend zijn ze zich gaan verdiepen in het onderwerp veiligheid in de bouw. Ze hebben in groepjes deelgebieden en het bestaande voorlichtingsmateriaal onderzocht. Daarna hebben ze een plan gemaakt voor het bezoeken van bouwplaatsen van Kappert Bouw. In het plan gaven ze antwoord op vragen als: “Wat willen we te weten komen? Waar gaan we op letten? Welke vragen willen we stellen? Hoe gaan we dit aanpakken?” Met alle input die ze verzamelden in het project hebben de leerlingen een advies opgesteld voor het bedrijf, over hoe de informatie over veilig werken wat hipper zou kunnen.

De verschillende groepjes hebben hard gewerkt aan dit project. Nieuwsgierigheid en creativiteit hebben hen ver gebracht; het was moeilijk kiezen voor de leerkrachten uit alle adviezen. Wie mochten er op vrijdag 17 januari uiteindelijk hun advies voorleggen aan de directeur? In totaal hebben 9 groepjes hun ideeën gepresenteerd. Verrassende inzichten, een uitgewerkt logo voor een app, slimme trucjes om mensen te motiveren; alle ideeën worden meegenomen!

En nu? Wat gebeurt er met deze adviezen? Kappert werkt aan de ontwikkeling van een app om werknemers op een vernieuwende manier te informeren over veilig werken. Wie weet kunnen de leerlingen die écht gemotiveerd zijn voor dit onderwerp wel een rol spelen in die ontwikkeling en zo weer hele andere technische beroepen ontdekken…. Of dat gaat gebeuren en hoe? Daarover meer in een volgende blog!