Waar moet je rekening mee houden als je een ‘Beleefpad’ maakt voor mensen die niet kunnen zien, of die niet kunnen praten?

B & O, Blog, Home, scholen

04-03-2020

De leerlingen van de Walter Gillijnsschool zijn door de medewerkers van het Trefhûs in Brummen gevraagd om mee te denken over deze vraag. Dus wat doe je dan? Dan ga je op onderzoek uit!

Renate Werkman van Philadelphia (de koepelorganisatie waar het Trefhûs onder valt), kwam vandaag langs om de leerlingen te laten ervaren hoe het is om een beperking te hebben. En hoe je als medewerker in de zorg aan een cliënt die niet kan praten kunt zien wat hij wel of niet lekker vindt.
“Wij laten cliënten zoveel mogelijk zelf doen door bijvoorbeeld slimme aangepaste bekers en bestek. Maar sommige mensen hebben echt hulp nodig bij eten”. De leerlingen gingen samen aan de slag met flesjes parfum, bekers water, blinddoeken, brillen waar je bijna niks door ziet. Dat leverde een hoop hilariteit op, maar de leerlingen waren ook onder de indruk. “Ik zou écht niet een beperking willen hebben!”.

Na deze kennismaking gaan de kinderen die écht gemotiveerd zijn een plan maken om de vraag van het Trefhûs te beantwoorden. Zij gaan verder onderzoek doen. Informatie opzoeken op internet en medewerkers van het Trefhûs interviewen. Testen of hun ideeën echt werken en dan natuurlijk een plan presenteren aan de medewerkers van het Trefhûs!

Maar daar blijft het niet bij. Als het pad is ontworpen dan moet het ook nog gemaakt, en dat kost geld. De vastenmarkt van de school staat elk jaar in het teken van een goed doel en dit jaar is het Beleefpad één van de goede doelen! Naast de kraampjes van de leerlingen zal er ook een bewoner van het Trefhûs haar zelfgemaakte spullen komen verkopen. Wat een mooie samenwerking!

Wij houden u op de hoogte!